'Best practise' för att sätta upp en pipeline

fredrik.meuller@bizniztools.com
edited January 2022 in Business Talk #1

Hej, 

Min erfarenhet av crm och strukturerat sälj är rätt begränsat (typ ett par timmar), så jag tänkte se om jag kunde få lite input här. Jag har en lista med kanske 2000 namn med iskalla leads. Ingen tidigare kontakt med dem. Min tanke är att ringa dessa  och försöka boka ett säljmöte. Vill det sig väl så blir avslut på mötet, men mer troligt är kanske att jag behöver följa upp mötet med ett par samtal till och kanske ytterligare möte innan jag förhoppningsvis får till ett avslut. 

Vad är 'best practise' när det kommer till att sätta upp en effektiv pipeline för ovanstående? Eller finns det andra bättre sätt att använda? 

/Fredrik

Tagged:

Comments

  • Joakim Andersson-Berg
    Joakim Andersson-Berg Member Posts: 1
    edited February 2022 #2

    Hej Fredrik! 

    Vet inte om jag har någon "Best practise", men så här har jag satt upp det. 

    Min pipeline består av de steg (6st) som mina längsta säljprocesser består av, mest för att ha alla potentiella scenarior upplagda. Däremot är det vanligt förekommande att affären hoppar över steg i pipelinen. En potentiell affär kan gå från steg 1 till steg 4 direkt t ex. Och ibland kan affären komma in i pipelinen redan på steg 3 från att ha varit ett prospekt. Så det är sällan varje potentiell affär använder alla steg i pipeline:n för mig. Man kan ju välja att skapa flera pipelines för olika typer av affärer eller säljprocesser, men jag har valt att hålla mig till en för att få en större överblick. 

    Jag har även satt upp automationer kopplade till pipelinen. När en potentiell affär hamnar på ett visst steg i pipelinen läggs automatiskt en uppgift (task) till på den kunden. När jag t ex checkat av att en offert är skickad, läggs det automatiskt till en uppgift om att följa upp offerten X antal dagar senare. 

  • Amit Sarda (AmitSarda.xyz)
    Amit Sarda (AmitSarda.xyz) Member Posts: 1,519
    First Anniversary First Answer 5 Insightfuls 5 Up Votes
    edited February 2022 #3

    This is from an article I am writing on this topic:

     

    • Remember, Pipeline Stage and Deal Status are 2 different things in Pipedrive.
    • Keep the Pipeline short (up to 5 stages) and simple.
    • Think hard about what a Pipeline Stage is): don't confuse Sales Activities for Pipeline Stages.
      • Stages that ideally should be an activity should be an activity.
      • For example: Book a demo, Demo booked, etc. should be activities.
      • This is at least an hour-long discussion with a Pipedrive Expert.
    • Split your pipeline stages logically:
      • Relatively Colder: Before a 2-way communication channel is established {New Deal, Contact Being Attempted}.
      • Relatively Warmer: After a 2-way communication channel is established {Discussion (aka Contact Made), Proposal Sent}.
    • Don't worry about the Deal Rotting feature.
    • Define the Probability of Conversion for each Pipeline Stage but don't sweat it.

     

     

  • fredrik.meuller@bizniztools.com
    edited October 2021 #4

    Hej Fredrik! 

    Vet inte om jag har någon "Best practise", men så här har jag satt upp det. 

    Min pipeline består av de steg (6st) som mina längsta säljprocesser består av, mest för att ha alla potentiella scenarior upplagda. Däremot är det vanligt förekommande att affären hoppar över steg i pipelinen. En potentiell affär kan gå från steg 1 till steg 4 direkt t ex. Och ibland kan affären komma in i pipelinen redan på steg 3 från att ha varit ett prospekt. Så det är sällan varje potentiell affär använder alla steg i pipeline:n för mig. Man kan ju välja att skapa flera pipelines för olika typer av affärer eller säljprocesser, men jag har valt att hålla mig till en för att få en större överblick. 

    Jag har även satt upp automationer kopplade till pipelinen. När en potentiell affär hamnar på ett visst steg i pipelinen läggs automatiskt en uppgift (task) till på den kunden. När jag t ex checkat av att en offert är skickad, läggs det automatiskt till en uppgift om att följa upp offerten X antal dagar senare. 

    Tack för bra input Jocke!

    Jag gillar det du skriver att alla affärer inte nödvändigtvis behöver passera alla steg i säljprocessen - det är bra för en fyrkantig person mig att inse det. Jag har kommit fram till fem steg i min säljprocess där ett fungerar som "långtids-väntande", dvs en prospekt som sagt nej tack nu, men som jag ändå tänker göra ett nytt försök på om 6 månader. Vet inte om jag tänker rätt där. 

    Intressant det du skriver om automatisering av uppgifteer - det skall jag läsa på mer om 

    Tack för hjälpen!

  • fredrik.meuller@bizniztools.com
    edited September 2021 #5

    This is from an article I am writing on this topic:

     

    • Remember, Pipeline Stage and Deal Status are 2 different things in Pipedrive.
    • Keep the Pipeline short (up to 5 stages) and simple.
    • Think hard about what a Pipeline Stage is): don't confuse Sales Activities for Pipeline Stages.
      • Stages that ideally should be an activity should be an activity.
      • For example: Book a demo, Demo booked, etc. should be activities.
      • This is at least an hour-long discussion with a Pipedrive Expert.
    • Split your pipeline stages logically:
      • Relatively Colder: Before a 2-way communication channel is established {New Deal, Contact Being Attempted}.
      • Relatively Warmer: After a 2-way communication channel is established {Discussion (aka Contact Made), Proposal Sent}.
    • Don't worry about the Deal Rotting feature.
    • Define the Probability of Conversion for each Pipeline Stage but don't sweat it.

     

     

    Hi Amit!

    Thanks for your input - much appreciated. Your'e tips are very well structured - I like that :) I especially liked your tip about splitting the stages in a logical way. 

    Tank you for you input!

     

     

  • Torbjörn Johansson
    Torbjörn Johansson Member Posts: 118
    First Anniversary Name Dropper 5 Up Votes 5 Likes
    edited September 2021 #6

    Hej Fredrik,

    Många blandar ihop faserna i processen med aktiviteter. Jag brukar alltid se till att det är mitt prospekt som avgör om jag får förflytta mig till nästa steg inte jag själv. Det gör att jag får en utifrån och in byggd säljprocess.

    Varje fas innehåller mellan 5-10 aktiviteter som ska utföras. Här kan du med fördel använda automations för att skapa dessa. 

    Jag börjar alltid med att ta fram en tydlig säljprocess, sedan är det "enkelt" att sätta upp den i Pipedrive.

    Säljprocessen är det "unika" du just gör i ditt företag.