Sätta mål

Options
Niclas Wallin
Niclas Wallin Member Posts: 3
edited July 2022 in Sales CRM #1

Hej alla,

 

Jag är ny i pipedrive och även här i denna communityn. Jag försöker sätta mål för min organisation och vi har ett övergripande mål av antal aktiviteter i veckan. Vad jag förstår så måste man mäta för närvarande på en specifik aktivitet och inte på alla gjorda aktiviteter under en månad t.ex. 

 

Stämmer detta?

 

Tack på förhand!

Niclas

Comments

  • Åke Siwertson
    Åke Siwertson Member Posts: 1
    edited February 2022 #2
    Options

    Under Insights kan du skapa en graf för vad du önskar. Period, aktivitetsstatus, antal, vem, etc.

    Du kan sedan drilla ned i data under grafen.

    Mvh Åke

  • Niclas Wallin
    Niclas Wallin Member Posts: 3
    edited September 2020 #3
    Options

    Under Insights kan du skapa en graf för vad du önskar. Period, aktivitetsstatus, antal, vem, etc.

    Du kan sedan drilla ned i data under grafen.

    Mvh Åke

    Tack så mycket för snabbt svar. Men hur kan man sätta en insight kopplat till ett mål? De lyckas jag bara göra genom att gå till goals och sen trycka på track in report....

     

    image
  • Torbjörn Johansson
    Torbjörn Johansson Member Posts: 118
    First Anniversary Name Dropper 5 Up Votes 5 Likes
    edited February 2022 #4
    Options

    Ett alternativ till att mäta aktiviteter är att mäta affärernas förflyttning över processtegen. Det blir även synligt i processtegens huvud som runda gråa cirklar som sedan fylls gröna allteftersom målet uppfylls. Det mätetalet tycker jag är det viktigaste då det är framåtriktat (lead indikator) medan genomförda aktiviteter är historia (lag indikator). Som en hastighetsmätare i bilen. Visst påverkar antalet aktiviteter fler vunna affärer men kopplingen är inte direkt. Ett kundmöte kan ge en affär medan 10 kundmöten inte ger någon affär. Tyvärr finns inte MÅL i nya navigeringen ännu utan man måste växla till den gamla för att konfigurera målen.

  • Niclas Wallin
    Niclas Wallin Member Posts: 3
    edited September 2020 #5
    Options

    Jag håller helt med dig.  I bilden ovan har jag deals progressed för två olika steg - needs identified och skickad offert. 

    Men vi mäter även på aktivitet men om det inte går att visualisera detta kanske man ska överge detta mål.

    Tack för hjälpen!

  • Malin Karlsson
    Malin Karlsson Member Posts: 3
    edited September 2020 #6
    Options

    Ett alternativ till att mäta aktiviteter är att mäta affärernas förflyttning över processtegen. Det blir även synligt i processtegens huvud som runda gråa cirklar som sedan fylls gröna allteftersom målet uppfylls. Det mätetalet tycker jag är det viktigaste då det är framåtriktat (lead indikator) medan genomförda aktiviteter är historia (lag indikator). Som en hastighetsmätare i bilen. Visst påverkar antalet aktiviteter fler vunna affärer men kopplingen är inte direkt. Ett kundmöte kan ge en affär medan 10 kundmöten inte ger någon affär. Tyvärr finns inte MÅL i nya navigeringen ännu utan man måste växla till den gamla för att konfigurera målen.

    Jag läste ett inlägg av dig Torbjörn där du gick igenom detta, men hur får du till de grå cirklarna? Jag kan nämligen inte se dem i våra pipes. 

  • Torbjörn Johansson
    Torbjörn Johansson Member Posts: 118
    First Anniversary Name Dropper 5 Up Votes 5 Likes
    edited October 2020 #7
    Options

    Ett alternativ till att mäta aktiviteter är att mäta affärernas förflyttning över processtegen. Det blir även synligt i processtegens huvud som runda gråa cirklar som sedan fylls gröna allteftersom målet uppfylls. Det mätetalet tycker jag är det viktigaste då det är framåtriktat (lead indikator) medan genomförda aktiviteter är historia (lag indikator). Som en hastighetsmätare i bilen. Visst påverkar antalet aktiviteter fler vunna affärer men kopplingen är inte direkt. Ett kundmöte kan ge en affär medan 10 kundmöten inte ger någon affär. Tyvärr finns inte MÅL i nya navigeringen ännu utan man måste växla till den gamla för att konfigurera målen.

    Hej Malin,

    Först så behöver du vara i gamla navigeringsläget (nya har inte mål ännu). Om du kör nya så behöver du byta till gamla navigeringen och det gör du under din meny med din bild eller initialer. Då går du in på menyn FRAMSTEG och där hittar du MÅL. Har du tecknat din licens och fått nya direkt så behöver du vänta till MÅL släpps i nya.

    image

     

    Sedan väljer du affärer som gått framåt och väljer vilken cykeltid du vill mäta. Nedan så mäts rörelsen månadsvis vilket innebär att ringarna nollställs den 1:a i varje månad. Så får du bygga en för varje processteg du vill mäta och koppla detta mot sannolikheten i varje steg.

    image

     

    Lycka till!

  • Inês Batata
    Inês Batata Posts: 2,069 PIPEDRIVE TEAM
    5 Likes First Anniversary First Answer Name Dropper
    edited February 2022 #8
    Options

    Good news, Goals are now live in Insights! 🚀 Read all about it here.
     

    Pro tips:

  • Inês Batata
    Inês Batata Posts: 2,069 PIPEDRIVE TEAM
    5 Likes First Anniversary First Answer Name Dropper
    edited December 2020 #9
    Options

    Good news, Goals are now live in Insights! 🚀 Read all about it here.
     

    Pro tips:

    @Niclas Wallin @Åke Siwertson @Torbjörn Johansson @Malin Karlsson 

    Update: Forecast Goals are now available too. Learn all about it here. 🚀